Vi venter ikke på krisen – Vi prepper nu

Af Dorte Schiønning Andersen
Sekretariatschef for Landsforeningen Arbejde Adler

31. oktober 2024

Tidligere i år fik alle danskere besked i e-boks om, at hver husholdning skal forberede sig på en situation, hvor forsyning af el, vand, varme osv. bryder sammen. Men hvad med de hjemløse?

Det korte svar er: Der er ingen central beredskabsplan for landets mest socialt udsatte borgere. Dermed heller ikke nogen plan for forsyning i krisetid for institutioner som vores. Forsorgshjem, bosteder og aflastningstilbud må – indtil videre – klare sig selv.

Da beskeden kom i e-boks, havde forstander på vores forsorgshjem Godrum, Tina Grove, en søvnløs nat. For hvad gør man, når man har ansvaret for 40 beboere på to matrikler samt en stor gruppe medarbejdere? Som erfaren sygeplejerske og kvalitetsleder mente Tina Grove, svaret lå lige for:  ”Vi prepper nu! Vi vil ikke stå med hænderne i lommen og vente på, at andre gør noget.”

Derfor har GodrumGruppen designet en nødplan ved forsyningskrise for institutionens to matrikler. Målet er, at institutionerne skal kunne sikre beboere, medarbejdere og institutionens dyr vand, varme, lys, mad og hygiejne i mindst halvanden uge.  

”Vi har grebet det helt praktisk an”, fortæller Tina Grove. ”Vi er i gang med at etablere en nødgenerator, så vi kan holde gang i vores pillefyr og basale elektricitetsbehov. Blandt andet skal vi kunne holde vores frysere kørende, så vi kan udnytte den mad, vi har på lager. Vi har indkøbt fire store dunke, der hver er fyldt med 1200 l. vand. Vi har tørkost på lager, planer for alternativ tilberedelse og har garderet os med engangsservice osv.” Hygiejne og rengøring kan klares med et indkøbt lager af vaske- og rengøringsservietter, og selv institutionens dyr er sikret med et tilstrækkeligt lager af vand og foder. Principperne i nødplanen bliver også implementeret på Arbejde Adlers andre institutioner.

Desuden har institutionen udarbejdet en enkel og gennemskuelig plan for, hvordan nødberedskabet aktiveres, og hvem der er ansvarlig for at kommunikere med beboere, medarbejdere, kommune osv. ”Institutioner som vores skal lære af erfaringerne fra Corona pandemien. Det her behøver ikke komme bag på os – når det faktisk er muligt at forberede sig”, siger Tina Grove.

Facebook
LinkedIn
Email
X